tirsdag 7. mai 2013

Kappet og klart




Da er 1.700 meter med panel kappet opp. Tre vegger er også ferdig

Jeg hadde fri fra 1. mai og hele resten av forrige uke. Jeg er Fremover evig takknemlig for at jeg fikk de fridagene. For nå er det mye som skal gjøres på kort tid.
Og det er også årsaken til at bloggen ikke har blitt oppdatert på flere dager. Sorry!

Da jeg ba om fri hadde jeg en mistanke om at det ville bli en del innearbeid som bare måtte gjøres. Og jeg fikk helt rett.  

Panel i lange baner
Vi kjøpte inn panel, og det ble mye mer enn jeg hadde tenkt.Les mer om det i dette blogginnlegget.
Men jeg har meg selv å takke. Jeg liker nemlig best smalt panel, og da blir det desto mer jobb…
Alle tre soverommene oppe, og toalettet nede får samme panel på veggene.
Vårt soverom får også samme panel i taket, men takpanelet er bredere.
Panelstabelen før jeg gikk i gang...


God ide
 1.   mai gikk jeg i gang. Det var i grunnen greit å starte uten at snekkerne var i huset – så fikk jeg snekring og sagingen litt mer i fingrene. Er jo noen år siden sist jeg la panel.. he he… og jeg vil jo helst ikke at de skal le alt for mye av meg… he he 

Wanja som er byggelder kom med en god ide om å skjære til en list i mellomrommet mellom kneveggen og taket. Denne listen gjør sånn at veggpanelet og takpanelet møtes på listen, og vi trenger dermed ikke å ha lister i taket i det hele tatt. Genial. Tusen takk Wanja!!
Det sparer oss for mye arbeid senere!
Her har jeg akkurat begynt å legge panel. Legg merke t il listen i overkant av panelet. Den er genial og gjør at vi slipper taklister. Jippi!!!

Første knevegg ferdig!


Kappet bord
Jeg tok mål og gikk i gang med å kappe panelbord, og det er litt av en jobb. Bare til kneveggene mener jeg det var 125 bord.
Etter at de var kappet gikk jeg i gang med spikerpistolen. Greit med litt variasjon mellom kapping og spikring.
Laservateren som Ulf kjøpte i sommer var også grei å ha!
I full gang med å kappe panel.

Proff står det på capen fra Byggmaker.. kanskje blir jeg det etter hvert.. he he


Skråtak
Neste vegg har skråtak. Heldigvis fortalte Wanja meg at vinkelen er 38 grader. Da var neste utfordring.

Hvilken vei skal jeg stille inn saga, og hvilken vei må panelbordet ligge på saga for at det skal bli rett??

Men det gikk fint å finne ut av, og det ble ikke mange bord som ble kappet feil. Uansett spiller det ingen rolle om et bord blir feil, for det er jo motsatt vinkel på andre siden av veggen… 

Overrasket snekkerne
Dagen etter 2. mai ble snekkerne litt overrasket da jeg stilte ”på jobb” sammen med dem klokken 07.30. De tenkte sikker sitt – hun skal sikker bare kappet et par bord så er hun ferdig… Men så var jeg der hele torsdag og hele fredag.

En av snekkerne fortalte meg ut på dagen at han syntes det var gøy å se en dame som snekret. Det hadde han ikke sett før.. he he. Da var det på tide, spør du meg.

For jeg vet om mange damer som kan snekre! I alle fall panelbord. Det er jo slett ikke vanskelig!
Jeg har lært av snekkerne, og bruker det jeg finner til å gjøre notater og utregninger..


Høyt opp
Torsdag fikk jeg gjort ferdig veggen mot Hanne og Kjell. De lengste bordene er her 3,47 meter lange. Jeg måtte dermed få Ulf til å finne frem en lengre stige.

Etter å ha falt ned stige en gang før, er jeg ikke så veldig glad i å klatre i stige. Men det gikk bra, og jeg fikk opp bordene. Selv om det ble litt banning da jeg måtte bruke stikksaga for å skjære ut til drageren i taket…

Boksene til stikkonktaktene er også et h.. å få til med stikksaga. Noen hull måtte jeg skjære gjennom hele tre panelbord. Men jeg fikk det nå til etter hvert….  Men må innrømme at stikksaga ikke er min favoritt..
Den ene veggen ferdig. Sjekk kor høyt opp det er....


Siste vegg revet
Fredag fikk jeg revet mesteparten av den siste veggen på loftet. Vi fant ut at det var like greit å rive ned alt. Stavene var skeive – og dårlige. Det er mye lettere å sette opp nytt.
Så jeg gikk løs med brekkjernet og rev løs platene og rupanelet. Selve stavene lot jeg Ulf ta. De var så godt festet…
Det betyr at alle veggene innvendig er revet ....
Siste vegg oppe revet...

Det blir en del avfall ..


Kjempefint gulv
Lørdag gikk Ulf i gang med å bygge nye vegger til gjesterommene. Vi flyttet en av veggene noen centimeter for å få mest mulig veggplass i loftsstua.
Og vi oppdaget at gulvet som var under belegget på ett av rommene var kjempefint. Så det beholder vi.



 Det andre gulvet var veldig dårlig, og en smule svai her og der. Så der blir det lagt noe nytt oppå.
Vi holdt på hele lørdag og søndag, og nå er nesten alt panelet kappet opp og klart til å skytes på veggen. Det vil si, noe må nok justeres litt på lengden. Siden jeg ikke kunne ta eksakte mål, lot jeg bordene være et par cm for lange. Så noen må nok kappes litt til. Men pytt.

Kjøpte ny sag
Lørdag ba jeg for øvrig Ulf om å kjøpe en kappsag til, sånn at vi kunne ha en i første og en i andre etasje. Det blir for tungvindt å springe opp og ned trapper hele tiden – og særlig når begge skal bruke saga. 


I går og i dag har jeg hatt pause i påvente av at veggene skulle bli ferdig, men i morgen går jeg i gang med å få opp panel. Det er nå stablet rundt i flere rom i andre etasje, blant annet det som skal bli badet. Og det må tømmes…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar