fredag 7. juni 2013

Grunning – men var nå det så lurt da?




Tirsdag og onsdag fikk Ulf malt den siste røstveggen, og jeg fikk malt andre strøket på et par andre vegger – og grunnet rekkverket til verandaen over vinterhagen. Men kanskje var det ikke så lurt å grunne rekkverket likevel?


Vi kunne sikkert vært kommet mye lengre innvending, men vi har valgt å prioritere å jobbe utendørs de dagene det har vært fint vær. 

Her ligger rekkverket ferdig grunnet til tørk. I dag ble det tatt inn før regnet kom. Heldigvis..

Alle vi som bor i nord, vet jo at dager med sol og oppholdsvær fort kan bli mangelvare.
Men tirsdag og onsdag fikk vi gjort ganske mye. Ottar Klingan i Narvik liftutleie hjalp oss å få plassert liften hos naboen. De er snille og lar oss stå hos dem sånn at i kommer til og får malt.
Han fikk tatt hele veggen disse to kveldene. Perfekt!

Jeg gikk onsdag i gang med å grunne delene til rekkverket over vinterhagen med visir grunning. Det var det vi ble rådet til å gjøre.

Jeg brukte nesten tre timer på grunningen. Så har vi fått svært forskjellige tips om hvilken maling vi skal bruke. Noen påstår at vanlig husmaling blir for tett – og at den vil flasse av. Vi har fått tips om å bruke alt fra vindusmaling til oljedekkbeis til beis.

Da jeg spurte Mats på Lindahl ble jeg rådet til å bruke en porefyller og ikke visir. Da kan man ifølge han bruke hvilken som helst maling etterpå. 

Prorefylleren kan også sprayes på med malingssprøyte. Vi kjøpte nettopp en sånn malingssprøyte, og jeg jublet da Mats sa det. For d et vil spare mye arbeid.

Nå må jeg bare gå tilbake og spørre om jeg kan smøre porefyller oppå visiren.. he he..
Rekkverket er laget av trykkimpregnert tre. Noen deler er veldig nylaget og må nok tørke litt til før det grunnes.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar