onsdag 3. april 2013

Parkett, laminat, kork??? HJELP!




At det skulle være så mange typer gulv å velge mellom, hadde jeg ingen anelse om. Vi tror vi har valgt, men er slett ikke sikker...


I flere uker nå har vi snakket med kjenninger, vært innom butikker, sett på nett og lest artikler om gulv. 
Lektyre for tiden. Bok med parkett, om parkett, om korklaminat. Under bok og brosjyrer er  laminatgulvet vi har på rommene i kjelleren.



Noen sverger til laminat. Det tåler mer og er billigere.

Andre sverger til parkett. Det er varmere. Gir bedre lyd i rommet, og er bedre og gå på. Men det tåler mindre. Eller ??

Så dukket plutselig kork-laminat opp som et alternativ. Det skal være mer behagelig enn vanlig laminat og varmere.
Ei på jobben har lagt det og er veldig fornøyd. Vi skal derfor dit en ettermiddag for å se resultatet.


Velkommen inn i en verden med vanskelige valg.

For hva i alle verden skal vi ha på gulvet i stua og kjøkken?
Siden rommet blir åpent og stort, vil vi ha samme gulv over det hele. Flaten blir også stor. Rundt 76-80 kvadratmeter.

Gulvet blir en viktig del av rommet, siden det er det som binder gammelt og nytt sammen.
Skal jeg være helt ærlig, har jeg mest lyst på gulv av heltre. Men det tør vi ikke legge. Skrekkhistoriene om gulv som sprekker etter ett år frister ikke. Særlig ikke siden vi skal ha benkeplater av stein på kjøkkenet…

Så tenkte jeg at det kanskje er best å velge parkett, siden det er tre og behagelig å gå på. Vi liker også begge trefølelsen..

Men det finnes jo ikke bare en type parkett heller.

Det er flere merker. Hvert merke har forskjellige kvaliteter alt etter hvilke rom de skal være i.
Det gjør jo ikke akkurat forvirringen mindre.

Så er det å velge hvilken farge – og hvilken stil vi vil ha. Jeg liker mange typer gulv. Både robuste og mer ”fine”. Det samme gjør Ulf.  Mørkt, lyst, eller noe midt i mellom?

Så spør vi oss selv, hva vil holde seg fint lengst? Vil vi bli fort lei av et for robust utseende, eller vil vi bli fortere lei av et eike-gulv?
Dette er definitivt det vanskeligste valget vi har hatt så langt. For det er så uendelig mye å velge mellom. 

Og så handler det jo selvsagt også om pris. Jeg fant en parkett jeg likte på nett. Sendte linken til Ulf og fikk til svar:
1000 kroner kvadratmeteren? Det er vel litt vel mye, kjære?
Og ja. 80.000 kroner for et gulv. Det er for mye penger…

Nå har vi midlertidig falt for en parkett i eik.
Nemlig denne:

 Men det er et par andre alternativer vi også liker – og skal selvsagt også sjekke ut kork-laminat som jeg skrev over. Kanskje er det kork som er det beste for oss??
Jeg aner ikke og er livredd for å velge feil. Vegger kan man lett male om eller legge ny tapet uten at det blir den store utgiften. Men gulv koster mye penger og skal vare lenge.
Da er det veldig greit å føle seg sikker på valget.

Denne er jo også fin synes jeg.

 Tror dette er den samme som på bildet fra katalogen over.



Vi skal låne med oss prøver hjem. Da er det kanskje lettere å bestemme seg. Håper jeg i alle fall.
Har så utrolig liten lyst å velge feil.
Det er jo  tross alt snakk om mye penger, mye jobb og noe vi skal leve med i 10-20 år fremover…

Og snart må vi velge fliser også... Håper det blir litt lettere...

Har noen innspill så kom med dem. Parkett? Laminat? Kork-laminat? Hvilken erfaring har dere?
Vi er to voksne, har ikke barn og ingen husdyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar