torsdag 25. juli 2013

Gjør ting jeg ikke kan




Jeg har aldri i mitt liv sparklet og pusset vegger – men pytt sann. Den som intet våger ….

Første forsøk var to vegger som er satt opp i kjelleren. Vi skal montere ny trapp mellom kjelleren og første etasje, og for å få nok feste for skruene satte Ulf opp sponplater på to av veggene.

I utgangspunktet er det murvegger i kjelleren. Men ytterveggene er dekt med isolasjonsplater, som er alt for myk til at skruer sitter fast.
Derfor har han brukt sykt lange skruer og skrudd sponplatene fast i veggen for at han skal han noe å feste trappa i.

Av mangel på noe bedre, ble restene av en flis brukt som brett for sparkel.
Mitt første forsøk på sparkling ble derfor i kjelleren. 

Jeg gikk i gang med stor spenning… Hvor mye sparkel skal det være?
Er det bedre med for mye enn for lite?
Det ble litt prøving og feiling. Etter 24 timer kunne jeg gå i gang med pussingen. Jeg valgte å pusse for hånd, og ikke maskin. Da ser jeg for meg at jeg har best kontroll.
Jeg oppdaget fort at der jeg hadde hatt mye sparkel, var det stort sett å pusse alt bort. Så mye jobb for ingenting, altså.
Veggene ble så malt – og godkjent.
Svigerfar og Ulf fikk satt opp sponplater på halvparten av veggene i stua, og jeg gikk i gang med sparkling. 

Mye måling når man setter opp sponplater.


Veggene i stua ferdig sparklet


Denne gangen etter prinsippet om ikke mer enn nødvendig. 

Ferdig pussa

Før pussing. Jeg valgte å pusse for hånd og ikke med maskin.


Nå er veggene pusset og malt ett strøk. Da oppdaget jeg noen spikerhull som var avglemt, og et par av skjøtene mellom platene måtte få litt sparkel til.
Så i dag skal dette pusses.

Veggen males et strøk. Dette er både som en grunning før tapeten skal opp. Grunningen gjør at man behøver å bruke mindre lim. I tillegg vises eventuelle ujevnheter bedre når det er malt. Etter dette strøket med maling måtte jeg sparkle litt til, blant annet på spikerhull jeg hadde oversett i første runde.

Når alle veggene er oppe, og ferdig sparklet og malt et strøk – skal det opp en helt slett maletapet.
Tapeten skal gi en helt slett vegg, sånn at kontrasten til veggene av gips ikke blir så stor.
Her er maletapeten som skal opp på veggene etter hvert

Alle platene er godt limt i skjøtene.
Når maleren er tilbake fra ferie, må jeg spørre han om råd til hva vi gjør i hjørnene…. Har ikke så veldig lyst på hjørnelister om jeg kan unngå det…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar