lørdag 1. desember 2012

Overraskelser i posthylla



Antakelig snakker jeg alt for mye om byggeprosjektet. Bare se hva jeg har funnet i posthylla på jobb denne uken.

Redaksjonen får tilsendt mange typer magasiner og blad hver eneste uke. De blir fordelt til journalistene ut fra interesser – og noen ganger mer som en spøk.
Denne uken dumpet to magasiner inn i min posthylle:
Byggeindustrien og Hus & Bolig.

Gode kollegaer har fått med seg at vi bygger hus, og da er det jo helt naturlig at jeg får disse magasinene i min posthylle.

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese noen av magasinene ennå, men tipper at i alle fall Hus & Bolig har en del interessante tips.
Hovedoppslaget er at tykke vegger er fremtiden.

I vårt bygg begrenser tykkelsen seg litt selv, fordi vi må etterisolere eksisterende vegger. Vi isolerer fem centimeter på innsiden og 15 utover. Taket har 30 centimeter.
Uansett blir det dobbelt så tykke vegger som vi har i dag, og med mye bedre isolasjon.
Nå som deler av bygget er revet, panel er tatt bort og tilbygg fjernet, er huset enda kaldere enn vanlig. 
Ute er det – 9 grader.

Da jeg sto opp i dag tidlig var det 18 grader i stua. Da var det bare å fyre i ovnen. Avkapp fra byggingen er godt å fyre med, og gir god varme.
Ovnen er bare et par år gammel, men vi vurderer om den skal byttes ut. Pipa skal nemlig fjernes, og ny pipe blir bare et stålrør.
Da er det ikke sikkert at den ovnen vi har passer. Vi får se når rommet er ferdig…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar