torsdag 18. april 2013

Lærer stadig nye ord




Baluster. Vet du hva det er? Det gjorde ikke jeg heller før for et par uker siden.

Vi må selvsagt ha rekkverk på de to verandaene og ved inngangspartiet. Men hvor får man tak i det?
Vi fikk brosjyrer og priser både på Byggmaker og på Mathisen, men det vi var slett ikke sikker på at det var akkurat denne typen rekkeverk vi var ute etter.

På besøk i verkstedet til Steinar Mikkelborg. 

Det var for øvrig i brosjyren vi fikk på Byggmaker at ordet baluster først dukket opp som navn på rekkverksspilene. Jeg trodde det var et navn på lik linje med at potetsorter heter Beate og Brage.
Men det er altså et navn som brukes om de spilene som er i et rekkverk – eller heter det gelender?
Gud vet.

Jeg har også lært at det heter håndlist, listen som er på toppen. Det ante jeg heller ikke.
Siden vi ikke var helt sikker på løsningene som forhandlerne hadde, kom plutselig Ulf på at en tidligere arbeidskamerat, Steinar Mikkelborg, lager slike ting.
Han driver Narvik tredreieverksted og lager blant annet rekkverk på bestilling.
Vi var flere turer innom – og han viste oss flere eksempler. 

Det viste seg også raskt at han leverer god kvalitet. Flere vi kjenner har brukt Mikkelborg, og er kjempefornøyd.

Og han lager rekkeverket akkurat sånn vi ønsker. For oss har det også en verdi å få ting laget lokalt der det er mulig.

Så nå er han i full gang med å lage 22 meter med rekkverk til oss.
Dette skal males før det settes opp – og jeg gleder meg til det er på plass.
Det blir prikken over i-en utvendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar