søndag 28. april 2013

Museband



Mange morsomme ord i byggebransjen.

Jeg måtte le første gang jeg hørte ordet museband. Det er noen år siden. Vi bygde nytt bad og yttergang på hytta. Og så sa Ulf  vi måtte kjøpe museband. Da lo jeg godt.

Museband ser det ut:


Musebandet plasseres nede under panelet ute på veggen og skal som navnet antyder, hindrer at mus klatrer inn i veggen under panelet.

Da jeg var fire år flyttet familien min inn i nytt hus som foreldrene mine hadde bygd. Den gangen fantes tydeligvis ikke museband.

Sommeren etter var det såkalt museår. Det krydde av mus overalt. Jeg husker at broren min og jeg satt klar utenfor garasjen med bøtte og plastspader. Vi ventet på at en ny mus skulle komme ut av garasjen. Vi slo musa i svime med spaden, puttet den i bøtta – og når vi hadde mange nok bar vi den til naboens hund Kajsa. Vi trodde nemlig at ho likte mus – for vi hadde sett hos spise en mus en gang.

Og musene tok selvsagt også veien inn i veggene. Vi hørte det krabbet inne i veggene og oppe på mørkeloftet.

Hva pappa gjorde, er jeg usikker på. Men vi fikk i alle fall katt- og musene forsvant.
I dag er museband vanlig når man bygger hus. Takk og lov!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar