tirsdag 5. februar 2013

Hobbyrommet begynner å ta form



Som det første rommet i huset, begynner hobbyrommet i kjelleren å ta form.


Egentlig høres det jo helt bakvendt ut, at et sånt rom skal bli ferdig først. Men årsaken er jo rett og slett at vi må flytte ut av første og andre etasje i løpet av neste helg. 

Da flytter vi midlertidig ned i kjelleren, og dette rommet blir vårt nye oppholdsrom. 
Vann og strøm komer inn fra nybygg til gammelbygg i veggen bak her. Veggene blir isolert med glava, og rommet ble straks mye varmerer og lunere. Dette blir et koselig oppholdsrom i byggeperioden, og Narviks fineste hobbyrom når huset er ferdig,


Tak og vegger ferdig.


Egentlig helt genialt, ellers hadde dette rommet sikkert ikke blitt gjort noe med på ti år – og jeg hadde vært like fri for hobbyrom som i dag…

Siden vi har en smule tidspress for å bli ferdig, valgte vi å kjøpe ferdigmalte huntonittplater til både tak og vegger – og har valgt et gulv som tåler slitasje.
Tidspresset er for at vi ikke skal forsinke snekkerne. De kan jo ikke ta hull i vegger og tak mens vi bor her.

Nå er alt isolert, både tak og vegger. Taket er ferdig, og platene på veggen er også stort sett på plass. Det meste har Ulf og svigerfar gjort.

Jeg har hjulpet til litt.
Men gulvet, det skal jeg legge helt alene. Det har jeg aldri gjort før, men så vanskelig kan det vel neppe være. Ulf skal hjelpe meg med første rad sånn at vi ikke feilkapper masse bord. De var nemlig en smule dyr…
Gleder meg til å sette i gang – men må vente til torsdag. Bordene må nemlig tempereres først. De ble satt inn i går, og må stå til torsdag før jeg kan legge gulvet.
Gulvet står klart, men må vente til torsdag før det er klart til å legges. Gleder meg. Når gulvet er lagt, gjenstår bare lister og å sette i døra.


Vi legger samme gulv i det andre rommet vi skal bruke som midlertidig soverom og i gangen der trappa er også. Trapperommet må vente, for vi må meisle opp gulvet først slik at rørleggerne får lagt avløpsrørene fra nybygget og koblet de på det gamle røret.
Når dette er gjort, så kan vi støype nytt gulv. Når det er tørt kan vi legge klikk-gulvet oppå. Det gleder jeg meg til.
sSlik var rommet før vi begynte med veggene. 

Vi har bestilt ny trapp ned til kjelleren – og den er ferdig laget, men vi venter på et kolli som har forsvunnet på turen til Byggmaker. Men fremdeles har det ingen hast, så vi venter tålmodig… Den manglende esken dukker nok opp…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar