fredag 8. februar 2013

Takspydet blir trolig sånn som dette




Vi bygger i gammel stil, og da må vi jo også ha et takspyd.

Det er mange detaljer å ta hensyn til når man bygger hus. Mange flere enn jeg hadde trodd før vi begynte. Men det er lærerikt og morsomt.

Noe sånt kan vi tenke oss i takmønene.

Tror min kjære mann som er byggeleder, også har opplevd at det både er gøy og mer arbeidskrevende enn han hadde trodd. Han tar seg av alt av anbud på materialer, gjør avtaler med håndverkerne og har tråden i det meste.
Så får jeg gleden av å konsentrere meg om det jeg synes er gøy, som detaljene som pynter opp huset.
En av de detaljene er takspydet, som jeg etter hvert har lært at det heter. Veldig mange gamle hus har det, og variasjonene er enorme.
Jeg har søkt og søkt på nett, og dette er det nærmeste jeg kommer et takspyd i den stilen vi har lyst på.



Her er spydet på et sveitserhus. Men vi skal ikke ha sånne blonder, altså resten av pynten.
Vi skal nå sjekke ut prisen på det firmaet som har laget disse. Hvis det ikke er avskrekkende dyrt, sender vi en bestilling. Hvis ikke må vi finne noen som kan lage det. 
For dette er ikke noe vi fikser å lage selv.. 

Vi har også spionert og fotografert et nabohus for å hente inspirasjon til hvordan avslutningen på bordene som pynter opp røstet skal være. Jeg har lyst til at det skal gå inn i en liten sving nederst. Ikke så mye, men litt. Sånn som i fronten på dette huset.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar