torsdag 1. november 2012

Den vanskelige kjøkkenplanleggingen



Det er mange valg å ta. Et av de viktigste, spør du meg, er kjøkkenet.

Mange kaller kjøkkenet for husets hjerte. Det er jeg enig i. Det er her maten skal lages. Det er her vi spiser og koser oss.
Veldig tidlig i prosessen var vi enig om å gå for en åpen løsning. Vi vil ha en slags kjøkken-øy hvor vi skal ha barkrakker ved siden av. Her skal vi spise når det er bare oss to.
Når vi har gjester skal spisebordet brukes.
Det nye kjøkkenet blir plassert der dagens stue er. Dette rommet er ikke veldig stort, og derfor må vi tenke smart.
Ikea
I august var vi i Trondheim og sjekket ut kjøkkenløsningene på Ikea. Der hadde de et kjøkken som var omtrent prikk lik slik vi har tenkt vårt nye kjøkken.
Det var utrolig kjekt å få stå inne i kjøkkenet. Prøve om alt fungerte. Sjekke om det var plass nok.
Alt fungerte veldig bra, og hjelpsomme kjøkkenplanleggere hjalp oss med å tegne en kjøkkenløsning.
Vi var så heldig å få overnatte hos mitt søskenbarn Linda og hennes ektemann Ivar.
Neste dag valgte vi å dra tilbake på Ikea. Vi ville sjekke løsningen en gang til. Det er mye informasjon å ta stilling til, og vi valgte å gjøre noen endringer.
Blant annet ønsker jeg meg en benkeplate i stein. Den valgte vi å gjøre 10 cm smalere på bardisken, etter å ha sjekket andre lignende løsninger i butikken.
Flere løsninger
Men jeg klarer ikke å ha bare et forslag. Så for noen dager siden var jeg på Byggmarker i Narvik og fikk tegnet tre forslag av Lisbeth.
Et fra Marbodal og to fra Sigdal.
Løsningen er den samme, og skapfrontene er i samme stil. 
God tid, eller
Så må vi se på forskjellene i pris, kvalitet og funksjon.
Men det er enda lenge til vi trenger å velge løsning. For det er tvilsomt at det nye kjøkkenet kan monteres før tidligst i februar, vil jeg tippe.
Så jeg har god til å tenke, lese kataloger – og kanskje hente inn et par tilbud til.

2 kommentarer:

  1. Lykke til videre. Artig at du deler prosessen med bygging av drømmehuset.
    Misunner dere ikke den fasen dere er i. Det jeg trodde skulle bli artigst ble verst av alt; nemlig det å ta valg. Hvilke vegger, hva slags golv, farger, materialvalg, kjøkkenløsning, kjøkkeninnredning, bad osv osv. Alt dette å ta stilling til ble veldig vanskelig for meg som har store problemer med å spise på restaurant fordi jeg må velge fra en meny.

    SvarSlett
  2. Takk :) Vet at det kommer til å bli dager hvor jeg angrer på at vi ikke solgte og kjøpte et nytt hus. Men, akkurat nå er det gøy. Selve kjøkkenstilen og utformingen er lik på de forskjellige alternativene. Det som blir vanskeligst tror jeg, er hvitevarene...

    SvarSlett