fredag 16. november 2012

Pakker og pakker



Eske etter eske blir fylt. Vi må pakke oss ut av huset innen jul. Og mye morsomt dukker opp underveis

Den gang jeg var student, flyttet jeg to ganger i året. På våren og på høsten. Da måtte jeg passe på å ikke ha for mange ting, og måtte to ganger i året velge å kaste unødvendige ting.

Siden 1997

Sånn er det ikke når man bor i et hus. Jeg har bodd i huset siden 1997, og Ulf noen år lenger. Da vi flytta i lag hadde vi to av det meste. Noe ble gitt bort, noe ble kastet og noe ble lagt til side. Det kunne jo komme til nytte en vakker dag.
Sånn har nå årene gått. Det som har blitt satt til side har sjelden og aldri blitt tatt i bruk når ting har gått i stykker. Da har man heller kjøpt nytt.
Vi samlet gamle fat og kopper i kjelleren. De kunne jo komme til nytte når vi en gang fikk hytte. Og der ble de stående.

Kjøpte nytt

Også da vi fikk hytte. Da kjøpte vi nytt.
Eller rettere sagt, gamle kopper på bruktbutikken. Men finere enn de som sto i kjelleren. Det var jo tross alt en grunn til at vi hadde pakket de bort…
Motene endrer seg. Smaken endrer seg. Du får gaver og neste år får du nye gaver. Vi har til nå hatt en veldig liten stue, og har jevnlig skiftet ut en del av pyntegjenstandene. De gamle har stort sett blitt satt i kjelleren.
Nå er mye kjørt på bruktbutikken. Det de ikke ville ha, er kjørt på dungen.

Hobbyrommet

Akkurat nå holder jeg på å rydde ut av mitt hobbyrom/bibliotek. Eske etter eske med bøker er pakket ned. Jeg har faktisk gått nøye gjennom alt. Bøker jeg aldri har lest og som jeg aldri kommer til å lese, bøker som ikke har gjort inntrykk osv er sortert ut. De skal gis bort.
Dermed er antall bøker faktisk halvert. Tror jeg tar samme runde før de bæres inn igjen i nyhuset.
Jeg har kaset utrolig mye rart jeg har samlet på opp gjennom årene. Halvferdige hobbyprosjekter, som har samlet støv i årevis. Har de ikke blitt ferdig til nå, så blir de aldri ferdig. Nå er de kastet.

Gamle forelesningsnotater

Jeg har også samlet på utrolig mye papirer. Fant forelesningsnotater fra da jeg gikk på skole på Finnsnes i 1990-1991. Forelesningsnotater fra Samfunnsfag i Bodø i 1991-1993, og Ex Phil fra Tromsø i 1003, Journalistikk i Bodø fra 1994-1996 og jus-notatene…
Hvorfor i all verden har jeg samlet på alt dette?
Fant en del morsomme elevoppgaver som jeg har tatt vare på. Eksamensoppgavene i feature, for eksempel.
Klasselistene. Man glemmer jo fort hva medelevene het. Synd, men sant.
Gamle diplomer fra skirenn har jeg også tatt vare på.
Ellers blir mye kastet.

Falt ned trappa

I går klarte jeg også kunststykket å falle i trappa. Slo meg, men det gikk bra. Heldigvis… 

Dette ble pakket i dag og i går.

Utrolig hvor mange esker det faktisk blir...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar